Menu Sluiten

Wat zijn core spieren en hoe kan core stabiliteit jou helpen?

Het doel van CORE training is om gelijkmatig de core spieren, die de romp stabiliseren en laten bewegen, te verstevigen.

In het begin werden de CORE oefeningen voornamelijk voorgeschreven voor patiënten met lage rugproblemen, maar tegenwoordig zijn ze ook erg populair bij atleten om hun sportprestaties te verbeteren en bij gewone sporters.

Maar wat zijn nu net de core spieren, waarom is het belangrijk je core stabiliteit te verbeteren en hoe doe je dat dan praktisch? Lees het hieronder en zet jezelf op weg naar een stevigere core!

Wat zijn core spieren en welke functie hebben ze?

Core spieren zijn de dieperliggende buik- en rugspieren die de ruggengraat, het bekken en de schouders met elkaar verbinden. Ze vormen als het ware de basis van het lichaam.

De CORE spieren worden gevormd langs de voorzijde van het lichaam door de rechte, schuine en diepe buikspieren, langs de achterzijde van het lichaam door de rechte en diepe rugspieren, de onderzijde van het lichaam door de bekkenbodemmusculatuur en de grote en kleine bilspieren en bovenaan wordt het corset afgesloten door het diafragma.

Core spieren aangeduid

Hierboven zeiden we reeds dat ze de basis vormen van het lichaam. Dat komt dan ook omdat ze een aantal heel belangrijke functies hebben:

  • Beschermen van het centraal zenuwstelsel en de interne organen
  • Ondersteunen van de organen en het ondersteunen van de bloedcirculatie
  • Verminderen de kans op eventuele blessures

Waarom is core stabiliteit belangrijk?

Wanneer je stevige core spieren en/of een goede core stabiliteit hebt zal je dagelijks beter kunnen functioneren en bewegen en zal je ook sporten met minder kans op blessures. 

Het doel van CORE training is om gelijkmatig de diepe en oppervlakkige spieren, die de romp stabiliseren en laten bewegen, te verstevigen. Dit zijn voornamelijk de buik- en rugspieren.

In het begin werden de CORE oefeningen voornamelijk voorgeschreven voor patiënten met lage rugproblemen, maar tegenwoordig zijn ze ook populair bij atleten om hun sportprestaties te verbeteren.

Hoe kan je jouw core stabiliteit testen?

Uiteraard kan je in een sportcentrum de staat van jouw core stabiliteit grondig laten controleren. Wil je echter zelf eens bij benadering testen hoe goed jouw stabiliteit is?

Neem een timer en ga vervolgens in een plankhouding staan met steun op je onderarmen. Let erop dat je diepe buikspieren goed aangespannen zijn (tip: trek je navel naar je rug toe). Houd je hoofd in het verlengde van je romp (dus kijk naar de grond) en laat je zitvlak in een mooie rechte lijn met de rest van je lichaam. Houd deze positie zo lang mogelijk aan zonder je plank te verliezen (dus niet doorzakken, blijven ademen en buikspieren blijven aanspannen). Je kan eventueel ook push up handvaten gebruiken zoals in de foto hieronder.

Zorg ervoor dat je een goede houding hebt zoals op de foto wordt aangetoond.

Probeer vervolgens zo lang mogelijk de hierboven vermelde houding goed aan te houden. Niet valspelen en een slechte houding aanhouden dus 😉 Kijk vervolgens hierna hoe lang jij het hebt volgehouden. Dan heb je ineens een indicatie van hoe goed jouw core stabiliteit is.

  • < 30 seconden: zwakke core
  • 30 seconden – 1 minuut: gemiddelde core
  • 1 minuut – 2 minuten: goed core
  • Meer dan 2 minuten: uitstekende core

Kan je core nog wat versteviging gebruiken? Lees dan snel hieronder hoe je dat zelf kan doen.

Hoe kan je je core stabiliteit verbeteren?

Nu je weet wat je core spieren zijn en waarom je stabiliteit belangrijk is, kan je beginnen aan het verbeteren van je core stabiliteit! Time to GetFit!

Zo kan je bijvoorbeeld de volgende oefeningen gebruiken om er vandaag nog aan te beginnen

  1. Voer de plankpositie 2 à 3x per dag uit gedurende 30 seconden
  2. Gaat dit goed? Voeg dan enkele moeilijkheden toe:
    • Elk been afzonderlijk loslaten van de grond
    • 1 arm uitstrekken
    • Knieën richting de grond bewegen (buigen) terwijl je middel stabiel blijft
    • Punt van de heup richting de grond bewegen
  3. Je kan ook andere oefeningen uitvoeren om jouw core stabiliteit te verbeteren
    • Bridge
    • Zijwaartse plank
    • Push-up
    •  …

Hulp nodig bij het verstevigen van jouw core?

GetFit! biedt een CORE groepsles aan waarbij wij jou begeleiden naar het verantwoord en gezond verstevigen van jouw core spieren om de stabiliteit ervan te verbeteren.

Lijkt dat jou wel wat? Leg een gratis eerste les vast via de booking pagina en kom testen of het iets voor jou is. We kijken er alvast naar uit om jou te verwelkomen.